Uitarea


Uitarea. Un titlu de roman pentru un film prost, turnat în studiourile sticlelor din Comuna Chiajna. Uitarea la meci? Nu. Uitarea de meci, că despre asta e vorba în cele ce urmează, este o boală născută din zbuciumul unei bacterii băloase ce sălășluiește prin creierele oamenilor din fotbal. „Trebuie să uităm acest meci…” bla, bla, bla, „să ne concentrăm pentru meciul cu Botoșaniul, că ne așteaptă un meci greu” (un jucător de la CFR, nu importă care, sănătos să fie!).

E de notorietate planetară că prin lumea fotbalului circulă cele mai idioate fraze, prostii strașnice, idioțenii ce duduie, fac pământul să tremure și păpădia să se scuture. Câțiva dintre protagoniștii acestui spectacol popular au ajuns faimoși pentru debitările lor bolunde, duse „pe cea mai înaltă treaptă” de cretinitate și regres. Mai sunt însă și cei care se bălăcesc într-o troacă comună de cuvinte și expresii, aproape la fel de „fascinante” precum declarațiile lui Halep imediat după ce pierde vreo finală. Orice analiză la cald a meciului, ce ar trebui să dezlege misterele rezultatului final, e o adunătură de vorbe, învățate pe de rost de la alți înaintași destoinici, pe care oriunde le-ai arunca par a se potrivi ca o mănușă. De la Chimia Râmnicu Vâlcea – Corvinul sau Minerul Baia Mare – Steagul Roșu Brașov la Chiajna – CFR, drumul vocabularului e atât de scurt încât excursia merită ratată în favoarea unei pauze de pipi. Îmi vine în minte eroul romanului „Vițelul de aur”, Ostap Bender, care, călătorind pe un tren înțesat de jurnaliști sovietici, reușea să facă un ban cinstit, oferindu-le acestora spre cumpărare un dicționar de clișee menite a rezolva orice temă de reportaj prin simpla lor alăturare. Așa stau lucrurile și după mai bine de 80 de ani cu fotbaliștii noștri. De unde să se poate ei a se screme să spună ceva cu adevărat interesant, când mintea lor se ferește să chinuie trupul și așa uns de sudoare?

De ce trebuie să uităm acest meci, domnule portar? De ce să uiți și să treci cu vederea când faci boacăne? Și acum mă prefac că vorbesc și cu toți jucătorii din lume, dar mai ales cu ceferiștii mei (dumneata, Traiane, ai apărat grozav acel penalty). De ce nu vrei să-ți pese? Și să nu uiți, Darie, Thiago sau Larie, care pe unde sunteți. Uită victoriile, că ele îți mai dau din când în când busola peste cap. Învață din tot ce faci, nu fi legumă! Și învață să vorbești, să gândești, că nu vorbești doar cu reporterii de doi lei paralei, care au cumpărat și ei la mâna a doua un dicționar de clișee în trenul cursă de persoane Apahida/ Cluj-Napoca. Vorbești și cu noi.

Ți s-au crăpat pereții și-ți plouă în casă. Ar trebui cumva să fii duios cu constructorul care și-a resetat creierul brusc și s-a concentrat pe următoarea lucrare, aceea dificilă de la Pata Rât? Ți-a tăiat doctorul ficatul în loc de apendice? Nu-i bai, a uitat totul în seara aceea, pentru a se ocupa de unghia încarnată a vecinei, în ziua următoare. E meseria ta, omule, pentru care ești plătit mai bine decât un doctor sau un inginer! Să nu-ți mai permiți să spui că trebuie să uiți vreun meci. Că nu se știe când apar și eu pe acolo și te pălesc cu DEX-ul sau cu Enciclopedia Britanică. Vorbește cu cuvintele tale! Nu cu ale lui Șumi, Miri, Flocea, Cârțu, Pârțu.

Să nu uităm meciul, ci să-l revedem cu de-a sila sau nu. Să revedem faza în care Tânc se agață de adversar precum un țăran turmentat de o localnică, în seara balului. Și vine șeful de post, cu excesul de zel în buzunar și-l amendează pe turbulent. No, noi o săptamână întreagă ne tot gândim la meciul ce-a fost, de ce să aveți voi viața mai ușoară și brusc să-l uitați. Și cu asta mi-am spus și eu necazul, ca să pot schimba macazul. Să nu vă fie frică, dragii moșului, că nu jucați cu Serena Williams. Baftă!

Autor: Hakana

35 de comentarii

  1. Ha, ha, te legi de bieţii fotbalişti din liga lui Mitică Gino, ce să mai spunem atunci de declaraţiile stereotipice din Formula 1, o lume unde se învârt într-un an bani mai mulţi decât în fotbalul nostru într-un secol. Piloţii s-au mai plâns că nu sunt lăsaţi prin contract să vorbească liber, să spună tot ce au pe suflet, iar când se scapă câte unul, imediat este pus la punct. Poate că şi lui Traian i s-a scris pe o ţâdulă că trebuie să uite meciul de la Chiajna şi să se concentreze pentru foarte dificila partidă cu Botoşaniul. Eu sunt ferm convins că, după o înfrângere atât de enervantă, Traian ar fi preferat să tragă vreo 5 minute de înjurături de mamă şi de blesteme din cele mai crunte. 🙂

    Apreciază

  2. În marea majoritate a cazurilor, jucătorii nu spun (sau nu sunt lăsați să spună) ce vor…Fie din cauza unor prevederi contractuale explicite, fie la sugestia vreunui conducător/antrenor/coleg. Sunt și destui, care nu pot mai mult…Câteodată ai impresia că se pregătesc mai mult pt. interviuri, decât pt. meciul în sine…:) Nu-l am la inimă nici pe Șumi, dar am impresia că el mai spune, totuși, lucrurile așa cum sunt ele. Mai ales, când o ia pe contre cu FCSB, când chiar pare simpatic…:) HAI CFR!!!

    Apreciază

  3. Adevarul ca-i dificil de uitat o infrangere cu o echipa a Chiajnei ,care parea mai impotenta decat Mikel Giakson.Dar clisheele din lumea fotbalului exprima cateodata realitatea cruda si nemiloasa:ocaziile se razbuna…….
    Chiar daca mi-i greu a uita o astfel de partida(tot pentru binele meu,ca numai la camesha mea ma gandesc) sper ca jucatorii sa se fi eliberat de povara acestui esec si sa continue parcursul de acasa.
    Eu zic ca trebuie luat din tot partea pozitiva,daca o fi existand cu adevarat……….campionatul trecut Miri tot se impauna cu titularizarea lui Negrutz din care facuse o obsesie(sau era doar o indatorire de serviciu) pana la accidentarea din partida cu fcsb.Cand nevoit l-a titularizat pe Guima care s-a vazut a insemnat un plus pentru echipa.Un jucator in ecuatia echipei inseamna enorm.De multe ori simti ca echipa joaca in 10 prin folosirea unuia in detrimentul celuilalt.In majoritatea partidelor in care a fost folosit titular,Paun ,a dezamagit.Cu exceptia partidei cu Petrolul unde a venit din postura de rezerva si a adus un plus clar echipei.
    Partea buna din eliminarea lui Tanc este ca are o sansa si Lucian,care-a sarit din schema dupa partida de la Ovidiu.Cu toate ca interventia cu care a fost sanctionat cu penalty a fost o gluma proasta.Nu inteleg de ce nu a jucat corect balonul fara sa se opreasca………poate sa fie un nou inceput pentruel ,asa cum a fost pentru Marc.Care la fel a beneficiat de eliminarea lui Minca intr-o faza care in 99% din cazuri nu se da penalty.Singura sansa a lui(comentatorul cu miros de oaie ai gasea vinovatia prin iesirea din poarta) era sa fuga-n bejenie o data cu fluierul de start.
    Fazele acestea-i usureaza misiunea lui Feri in alegerea titularilor si pot unje un mecanism cu probleme usoare-n evolutie.
    Deja cu optimismul in urcare,merg pe-o victorie(din nou) obtinuta cu forcepsul ,dar care ma unge la suflet.

    Apreciază

  4. Andre,daca mi-ai fi citit comentul din 27.08.at17:55 ai fi aflat cam, care-i situatia pe la antrenamentele echipei(!);joi,baietii au afisat determinare,optimism, au abordat antrenamentul-de altfel,f.variat,cu multe elemente combinate,noi,dinamic si intensiv,timp de aprox.2h.-intr-un spirit neasteptat de bun,cu multa implicare si angajament fizic;”suntem increzatori” (Panin);cu aceea ocazie, mi s-a reinoit convingerea (cu regret afirm) ca, indiferent de forma sportiva,avem doar 3(trei) titulari, de drept: Larie,Camora si Petrucci;toti ceilalti,deocamdata, sunt titulari, doar, de conjunctura(!);mi-au mai placut cum s-au miscat: Beleck, Nascimento, Goian, Paun,portarii(Marc,Minca) si Negrut;mi-ar fi f.greu sa aleg primul”11″(!)

    Apreciază

  5. Ehhh , Maestro Hakana ! Fain „imbarliga ” cuvintele , frazele ideile….idealurile …Maestro. Da’, io abia astept (ca pa pita calda) sa-l „cetesc” si imi produce o „gadilatie” placuta prin creier atunci cand scrie Hakana. Cica ” Tanc-Tank-Tzinc, Tzanc (ca io, habar n-am cum il cheama corect, ca si aia cu 4×4=16) se agata de un adversar precum un taran turmentat de o localnica, in seara balului…” Hilarious , ori Larious , ori Larie -pe scurt !! Scrie mai mult , prietene Hakan, scrie cum numai tu stii ! Fa-ne happy (nu fericiti , ca poate se traduce gay).

    Apreciază

  6. Fain articol si cuprinde intreaga framantare a unui fan.Dupa o infrangere ca asta stai si te gandesti ore,zile intregi cum naiba a fost posibil. Oare si jucatorii fac la fel, stau si isi studiaza greselile dupa meciuri din astea? Sau chiar ei trec mai departe mult mai usor ca fanii. Iarasi suntem programati luni de la ora 9? Astia de la liga chiar o fac special? Nu intereseaza pe nimeni de la club ca iarasi jucam cu stadionul gol? De unde sa mai simta si echipa adversa presiunea fanilor daca jucam tot lunea? Oare o fi cu dedicatie toata tzigania asta? Sunt curios ce echipa a jucat vinerea si lunea cel mai mult in cele 9 etape? O fi CFR-ul? Dar chiar am ajuns bataia de joc a fotbalului romanesc?

    Apreciază

    • Iti pot raspunde eu la intrebare:) Fc Voluntari a jucat aproape toate meciurile vineri si inca pe canicula de la 18,30. Si ca sa te linistesc si etapa viitoare jucam tot luni de la 21 cu Dinamo:)

      Apreciază

      • Eu ma refeream dpdv al spectatorului ce doreste sa vina la meci . Pentru unii e mai greu sa ajunga luni seara la meci daca nu locuiesc in Cluj. Si pentru cei ce stau in Cluj, sa zicem ca nu toti sunt fani infocati ce vin neconditionat la meciuri, mai sunt si unii care s-ar duce intr-o sambata seara sau duminca dupa-amiaza la un meci,dar lunea poate nu mai au chef ca o inceput saptamana de lucru. Zic si eu,na! Oricum e deprimant sa vezi stadionul asa gol, si cei de prin bucuresti jubileaza cand vad asta. O echipa fara sustinerea publicului e mai usor de rapus,nu?

        Apreciază

        • Well, e un business. Simbata si duminica pe sloturile de prime time ai echipele care conteaza cel mai mult ca si audienta. Momentan la ce jucam nu suntem pe val, sa fim constienti de asta. Sloturile secundare in weekend vin la concurenta cu alte campionate, familie etc. Da, perfect de acord cu ideea ca pentru fanul care trebuie sa se deplaseze la meci lunea nu e o zi favorabila.Intrebarea e insa, care e elasticitatea? Am avea 7.000 de oameni in plus in tribuna daca am juca simbata? Nu prea cred.

          Apreciază

          • Pai n-om fi pe val, dar timisoara cu chiajna sunt? Totusi anul trecut am terminat pe 3,nu? Acum cu cele 12 puncte facute nu suntem chiar in coada clasamentului. E vorba de principiu, cred ca suntem tratati ca o echipa gen Voluntari si nu e ok.

            Apreciază

  7. Programul meciurilor il face detinatorul drepturilor TV, in speta ISB, iar LPF poate adue modificari daca o echipa are un program prea incarcat sau are cerinte speciale etc. Si cum ISB si CFR au interese comune, as zice ca programul de meciuri lunea este ales intentionat.

    Apreciază

  8. Stau si ma uit cum o echipa nou promovata(Poli Timsoara) a atras un sponsor ca Tarom iar noi in afara de Energobit-ul care e cu noi de ani de zile nu suntem in stare sa atragem un nume mare. Sa nu mai vorbesc de echipa rejelui ce sponsori are.
    Asta ar fi iarasi o discutie interesanta, de ce oare nu suntem in stare sa atragem ceva nume mari, oare nu ar mai reduce din cheltuielile echipe(transport, cazare, etc)? Nu se vrea, nu se poate, nu suntem in stare, fug de noi toti?

    Apreciază

    • LA Viitorul cred ca e o echetie incrucisata. Hagi face munca de promovare si pune mutra ca testimonial si banii sau o parte din ei merg spre club. Timisoara – cred ca e un barter de transport – dar au mai avut asa si cu Parcat Air la vremea lui. E o discutie lunga – parerea mea e ca in club nu exisat oameni pregatiti pentu absolut tot ceea ce inseamna markeitng profesionist.

      Apreciază

      • Pai marketing-ul echipei trebuia sa fie beton pana acuma, dupa anii de glorie ai echipei. Nici atunci nu aveam cine stie ce sponsori si eram pe val.
        De asta am zis ca ar merita o discutie mai ampla,poate sunt oameni aici pe tribuna care ne-ar putea lamuri,care au si ceva info din interiorul echipei.

        Apreciază

        • Un sponsor nu baga bani daca nu ii prezinti un motiv …un avantaj comercial. In Europa de Vest putine cluburi au marketing propriu, pentru ca nu se pricep. Asta fac agentii specializate care se ocupa de la sponsoring la hospitality.Gen astia http://www.sportfive.com/ ( am refuzat sa lucrez la ei acum 15 ani ca nu mi-a convenit salariul) sau astia http://www.infrontsports.com/ (CEO e fiul lui Blatter, sunt cei cu care lucreaza FRF), astia in Asia http://www.wsgworld.com/ sau daca vrei management de sportivi individuali nr 1 sunt http://img.com/home.aspx care au inceput cu Golf (Palmer) si au devenit apoi nr 1 global in tenis.

          Apreciază

          • Ma gandesc ca in perioada in care am castigat 8 trofee si am participat constant in cupele europene aveam ce le oferi,nu? Ce ne-ai prezentat tu sunt firme profesioniste si era ideal sa ne asociem cu una din ele,nu stiu cine nu a luat in considerare si aceste lucruri(marketingul, relatia cu fanii, etc) foarte importante de altfel, si de ce. Poate nu mai aveai in tribuna astazi 1000 de spectatori ci 7-8 mii la fiecare meci. In situatia in care suntem noi astazi era ideal sa ai nishte contracte bune de sponsorizare cu cateva firme mari, o multime de firme mai mici ,mai reduceai din cheltuieli totusi.Pe mine ma frapeaza totusi cum nu am putut atrage nici un nume mare atatia ani de zile. Sunt multe echipe in campionat care au asemenea sponsori gen Orange, Opel, Tarom, etc , noi nimic. Bine nu stim nici conditiile contractelor dar na, totusi da bine cand atragi asemenea nume si le pui pe tricou.

            Apreciază

  9. Justin, intrebarea e ce platforma s-a oferit in mod concret. Exista companii care au strategii clare in ceea ce priveste fotbalul. Audi si Opel de ex se concentreaza pe varianta de a oferi membrilor echipei masini de serviciu – in Romania Steaua are de multi ani contract cu Audi. De ce nu are CFR contract cu Opel e o intrebare foarte buna – poate explicatia e ca Ecomax a pierdut statutul de dealer Opel in regiune iar marca Chevrolet cu care au ramas este retrasa de la comercializare in Europa. Telekom e de asemena o companie cu strategie clara pe fotbal, deoarece cam doresc sa atraga drepturile de streaming – in Romania insa doar un club ca Steaua ar fi interesant pentru ei, dar nu cred ca vor face un deal pentru ca nu pot discuta cu o structura profesionista. Orange -Dinamo : acolo este o relatie foarte veche prin Badea (MBL a fost unul din fondatorii MobilRom cu 5% din actiuni, asa cum si Copos a avut 2% din MobiFon in structura initiala).

    Apreciază

  10. Daca tot discutam de sponsoring – ceea ce ma mira este faptul ca nu prea exista contracte cu sponsori tipici lumii fotbalului. De zona auto am vorbit, dar partenerii tipici vin si din zona bauturilor -in principal bere, pariuri, zona bancara, asigurari, produse electronice, in Romania foarte mult din zona de bricolaj. Exista o gramada de oportunitati, daca te adresezi cui trebuie. Dau un exemplu in zona banking – existanta Bancii Transilvania si faptul ca au fost sponsor la U nu ii face un partener tinta. Dar sunt banca nr 3 in Romania – poti aborda nr 2 -BRD, dar ei au o strategie bazata pe testimoniale, nu pe un sport anume, plus influenta franceza ii duce spre rugby. Locurile 4 si 5 in piata sunt insa interesante -Raiffisen nu au prezenta in fotbal, Unicredit sunt co sponsor CL dar in Romania este o oportunitate de rrbranding datorita scoaterii numelui Tiriac din denumire.Bere – la fel: SAB sunt cu Ursus sposor la nationalei si e suficient, Heineken au CL. Berbenbier au alta strategie de la spin off. Romaqua insa e o companie regionala cu investitii in fotbal dar care ar putea avea o platforma mai buna.

    Apreciază

  11. Aș fi fericit cu Neumarkt, Cristi (știu că și aia e Heineken). Dar sponsorizarea să ajungă direct în mâna suporterului. O grenadă la fiecare fan pentru victorie, zece în cazul unei înfrângeri. Pe de altă parte, din punct de vedere vizual este o perioadă bună pentru echipamentul nostru. Simplu, elegant, s-au întors numele jucătorilor pe tricou și am scăpat de abțibildurile cu tot soiul de culori turbate (Cosmote etc). Sunt și părți bune. Dar înainte să te duci cu propuneri la sponsori, trebuie să atragi și să fidelizezi publicul, iar asta nu e așa de complicat. Nu-ți trebuie nu știu ce investiție să începi încet, încet să fii prietenos cu oamenii. Un „membership” anual ar fi un prim pas. (la puțin timp după retrogradarea în liga a III-a engleză, Millwall a și înregimentat noi membri. link) Dar trebuie să funcționeze partea cu online-ul nostru păcătos.
    Și în paranteză fie spus, No One Likes Us/ We Don’t Care!

    Apreciază

    • Neumarkt ar avea zona logica in orasul cu acelasi nume care are echipa de prima divizie. Daca vrei sa faci o treaba calumea, o faci pe toate planurile in paralel. Cite o actiune dispersata, asa, nu aduce nimic. E ca si cum ai avea un singur spot difuzat o singura data la tv- efectul va fi zero.

      Apreciază

  12. Nu se publica nimic desore ce s-a intamplat in meciu’ de maine ??? Parca iar il vad pe „cretinoidu’ ala patriotard ” de la Boto-san (oras din Japonia ) cu comentarii ironice la adresa noastra ….blehh

    Apreciază

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.