Să învăţăm de la cei mai buni


Conferinţă Unai Emery (preluată de pe youtube)

Unai Emery este fostul antrenor al Valenciei, echipă cu care a terminat două sezoane consecutive pe locul trei în Primera Division. Actualmente este antrenorul echipei ruse Spartak Moscova. Pentru că Valencia a fost, în perioada cât a antrenat-o, una din echipele mele favorite ca stil de joc, am căutat ceva informaţii. Din fericire, am dat peste această postare pe youtube extrem de plăcută mie. Am încercat în rândurile care urmează să redau (traduc) ideile principale exprimate.

Materialul acesta vine ca o completare la ultima mea postare, în care promiteam o revenire asupra capitolului tactică și se recomandă ca un mic ghid de principii și practici pentru punerea în teren a ideilor tactice teoretice. Ca întotdeauna, orice corectură, adăugire sau comentariu de altă natură la interpretarea mea dată cuvintelor antrenorului spaniol sunt binevenite.

Link-ul îl aveți aici: link. Părţile a patra și a cincea sunt vizionări video pe care vă sugerez să le urmăriţi (cei pasionaţi de tactică), chiar dacă nu aveţi cunoştiinţe de spaniolă.

Un plan pentru una sau două săptămâni de antrenament

Stilul de joc trebuie dezvoltat pentru a se observa în timpul unei partide.

Întrebări pentru definirea stilului de joc:

Ce este stilul de joc?

De ce-l dezvoltăm?

Cum îl dezvoltăm?

Unde îl dezvoltăm?

Stilul de joc se dezvoltă prin:

1.Conţinutul sesiunilor de antrenament – sarcini de dezvoltat.

2.Planning de antrenament

Planning-ul de antrenament se realizează pe baza unor principii: tactice, tehnice, strategice, fizice și psihologice.

Suma aceasta de principii formează în fotbal un tot în strânsă legătură (corelare, interrelaţionare).

Cum ne organizăm pentru crearea unui stil de joc?

Avem nevoie de:

– antrenor;

– antrenor secund – antrenor cu portarii;

– preparator fizic;

– corp servicii medicale (important);

– echipă de scouteri.

De ce e necesară crearea unui stil de joc? Care este adevăratul obiectiv? Pentru ce stilul de joc?

Pentru a avea o filozofie şi o idee de joc proprie şi cel mai important: pentru a câştiga.

Prin ce se caracterizează în linii generale stilul de joc al unei echipe?

O echipă trebuie să aibă foarte multă intensitate în joc (ofensiv şi defensiv).

O echipă trebuie să fie agresivă (ofensiv şi defensiv). Să aibă o agresivitate optimă.

O echipă trebuie să fie inteligentă.

O echipă trebuie să fie puternică fizic, rezistentă şi să aibă viteză pentru a surprinde rivalul.

O echipă trebuie să fie solidară.

O echipă trebuie să fie competitivă. În primă fază fiecare jucător e în competiție cu proprii coechipieri, apoi în faza următoare cu adversarii săi.

O echipă trebuie să fie comunicativă (o comunicare atât orală, dar şi vizuală, întotdeauna pozitivă, care să ajute).

O echipă trebuie să fie participativă – o echipă căreia nu trebuie să-i ceri mereu (dăruire, implicare etc.)

O echipă trebuie să aibă lideri proactivi.

O echipă trebuie să aibă caracter și personalitate.

Deci stilul de joc are ca obiectiv victoria și ca bază o filozofie proprie.

Planificare

1. Apărarea

Sarcini în cadrul sistemului de joc:

– organizarea sistemului;

– coordonarea sistemului.

Apărarea trebuie să activeze ca un tot.

Apărarea trebuie să aibă ca principiu de bază punerea de presiune pe adversar.

În cadrul presiunii avem:

– blocarea liniilor de pase;

– odată blocate liniile de pase, presarea jucătorului cu balonul,

– odată recuperat balonul, reinițierea atacului.

Mânuirea conceptelor bazice în aparare

Ex.:

Jucător advers aflat sub presiune se află în posesia mingii.

Posibilități:

1. Jucătorul advers pasează în spate > echipa noastră iese (înaintează);

2. Jucătorul advers controlează mingea schimbându-și poziția > echipa noastră se repoziționează;

3. Jucătorul advers avansează (pasează înainte) > echipa noastră se repliază până când revine presiunea asupra adversarului și se reia procesul de la punctele 1 şi 2.

Toate aceste concepte se vor aplica de echipă ca un întreg, într-un spațiu aproximativ de 40×40 (m) închiși de linia de fund contrară.

Plecând de la aceste concepte ale întregului, trecem la duelurile individuale unde intervine competivitatea (cu colegii, respectiv echipele contrare).

Ce ne condiţionează în realizarea obiectivelor propuse?

– Calitatea noastră, a jucătorilor noştri (poate varia în funcţie de accidentări și suspendări) – 70%;

– Caracteristicile echipei adverse – 30%.

– Meciurile disputate pe teren propriu sau în deplasare.

2. Ofensiva

Stilul de joc în ofensivă trebuie să fie combinativ și deschis (echipa să fie cât mai deschisă).

Ne dorim o echipă cu amplitudine şi profunzime.

Ne dorim o echipă cu mobilitate.

Ex.:

Un 4/2 (se referă probabil la liniile de mijloc şi atac din sistemul 4/4/2) poate fi mai slab decât un 3/1 (mijlocul și atacul din sistemul 4/2/3/1 ) în care există multă mobilitate (schimbări de poziție) și viteză pentru a surprinde rivalul.

Ne dorim o echipă care să caute duelurile individuale.

Ne dorim o echipă rapidă cu un ritm de joc ridicat.

Ne dorim o echipă care să ştie când trebuie să menţină posesia și când trebuie să verticalizeze căutând poarta adversă. Nu trebuie uitat că obiectivul principal al ofensivei este întotdeauna căutarea porţii rivale.

Strategia

Defensivă – când marcăm în zonă avem nevoie de solidaritate, implicare și o bună împărțire a responsabilităților.

Ofensivă – accentul cade pe viteză și ieșirea rapidă. Ieșirea trebuie făcută prin pase scurte pentru a avea timp să ne aşezăm în poziţie de atac (poziţional).

Plecând de la aceste principii să trecem la pregătirea a două săptămâni de antrenament. Rolul antrenamentelor este ca tot ce-am explicat până acum să se vadă în terenul de joc în meciul de duminică. Rezultatul trebuie să fie o echipă cu un stil de joc având la bază o filozofie despre care crede că o va duce spre victorie.

În prima săptămână vom considera că echipa pregătește o partidă pe teren propriu.

Luni

Zi de pauză după partida precedentă de duminică.

Marţi

Pentru că dorim o echipă rezistentă vom munci rezistența.

Plecând de aici vom lucra de asemeni posesia și presiunea. Pentru acest lucru vom alcătui un exercițiu care să lucreze cele două aspecte.

Ex.:

Joc de posesie 10 contra 10 (fără portari) având ca obiectiv rezistența. Pentru realizarea obiectivului alegem un joc de posesie pozițional. Aşezarea va fi 4/2/3/1 împotriva așezării adversarului de duminică dacă se poate. Pentru a da viteză jocului nostru se poate juca din două atingeri.

În partea a doua a antrenamentului facem o partidă în care încercăm un 4/2/3/1 ofensiv. Vom avea un 4/2 construind o ieșire în superioritate (numerică) a balonului cu joc de pase scurte, combinativ. Lateralii vor juca în amplitudine, vom avea doi pivoți și doi centrali împotriva a cinci adversari. Conexiunea cu restul echipei ( 3/1) se va face printr-un fundaș lateral sau pivot. În faza a doua (odată trecută jumătatea terenului) se va ataca cu 4 jucători (3/1) cărora li se vor adăuga pivotul și (sau) lateralul din faza de construcție.

Miercuri

Vom realiza un exerciţiu de forţă cu transfer spre exerciţii de finalizare.

Ideea este să construim o echipă de 3/1: mijlocaş ofensiv (interesant este că se foloseşte termenul de mediopunta-jumătate de vârf), doi jucători de bandă şi un vârf. Vom realiza un exerciţiu de forţă (pregătit înainte) cu idea spre finalizare, automatizând o serie de mişcări ofensive. În cadrul sistemului cu care vrem să jucăm (4/2/3/1) realizăm exerciţii ofensiv analitice pentru jucătorii de atac.

Seara

Subsisteme de joc

În afara exerciţiilor de încălzire, vom identifica subsisteme de joc.

Avem un 4/2/3/1 inițial.

Un subsistem poate fi alcătuit din munca separată pe care o realizăm cu:

– fundașul lateral și mijlocașul de bandă;

– cei trei mijlocaşi (doi pivoţi şi un mediopunta);

– cei patru fundaşi;

– mediopunta şi vârf;

– fundaşul central, fundaşul lateral şi pivot;

– etc.

Lucru subsistem

Ex.:

Mijlocaşul central şi vârful vor încerca recuperarea balonului în faţa a patru adversari aşezaţi în pătrat (se reproduce practic aşezarea a doi fundaşi centrali și doi pivoţi). Pentru recuperare unul din jucători va ataca rivalul cu mingea, celălalt va încerca să închidă una dintre posibilele linii de pasă.

Acelaşi lucru se poate executa într-un exerciţiu 3 contra 4 (în care cei 3 vor fi: un fundaş lateral, un pivot şi o extremă).

Mergând mai departe, subsistemele vor deveni mai mari, incorporând tot mai mulţi jucători.

Obiectivele acestor exerciţii sunt posesia poziţională şi presiunea cu mare intensitate.

Ultimul exerciţiu al sesiunii: pregătirea unei partide, unde vom munci blocarea liniei de pasă în zona defensivă cu porţi mici sau mari. Partida va fi 4 contra 4 (fără portari), iar obiectivul va fi  blocarea şuturilor la firul ierbii către poartă (porţi).

Observaţie: În general, utilizarea  jocurilor şcoală cu porţi mici în lateralele terenului se folosește când antrenorul doreşte îmbunătățirea jocului pe benzi al echipei sale sau al schimburilor de direcţie.

Joi

Lucrăm în concret sistemul de joc pe care-l vom folosi în partida de duminică.

Exemplul folosit este 4/2/3/1.

Ce vrem să realizăm este o divizare de 6 contra 6 (4/2 contra 2/3/1). Câmpul de joc folosit va fi procentual cu numărul de jucători (puţin peste jumătate din suprafaţa de joc normală).

În final se va juca o partidă 11 contra 11, în care să se reproducă sistemul folosit de propria echipă și cel folosit de echipa rivală.

Vineri

Pentru crearea stilului de joc vom lucra la capitolul strategie.

Vom realiza diferite exerciţii de încălzire şi coordonare (faze fixe, de exemplu) bazate în promovarea comunicării orale şi vizuale pentru producerea unei inerţii a stilului în meciul de duminică.

Sâmbătă

Antrenament specific

– echipei noastre

– sistemului nostru de joc complet.

Vom munci la aspectele fundamentale ale stilului nostru de joc pentru a ajunge la acel 70% condiţionat de 30% de echipa rivală.

Antrenamentul de sâmbătă este în mare un rezumat al antrenamentelor din timpul săptămânii. Se vor recapitula și reaminti jucătorilor conceptele principale.

Antrenamentele din săptămâna ce precede meciul din deplasare vor avea în mare măsura aceeași structură, dar se va accentua munca pe subsistemele specifice (ex.: plecarea pe contraatac sau acoperirea de către pivot a spațiului lăsat liber de ieșirea fundașului lateral).

5 comments

  1. Cum se comprima sau modifica programul de antrenament prezentat in cazul perioadelor cu meciuri din 3 in 3 zile? Putem uita anul acesta, din fericire, de programarea a cate unui meci pe saptamana.

    Apreciază

    • Cred ca programul acesta cu meciuri la 3 zile te poate pune in dificultate daca nu reusesti sa mentii un nucleu de jucatori valizi.Practic e destul de greu sa mai vorbesti de filozofie si stil de joc. In cazul acesta conteaza mai mult adaptabilitatea si numarul de solutii de pe banca. Cum CFR.-ul a lucrat destul de bine la acest capitol, sperante de performante pe toate fronturile exista. Multa bafta in Europa, Stefan cel Mare se exclude ca oricum nu are prea multa rezonanta continentala.

      Apreciază

  2. Excelent material, Bogdan! Chapeau!
    Material aditional: o scurta prezentare a sistemului francez de dezvoltare, cu referiri si la sistemul de juniori (attn. Domnul Presedinte Iuliu Muresan): link -//- De remarcat (scuze pentru cei care stiau deja), ca sistemul 4-3-3 folosit atat de francezi cat si de olandezi la copii si juniori este pastrat si la unele echipe mari, notabil exemplul Ajax-ului. Ajax poate oricand sa-si introduca in 11-le de baza juniori de 16-18 ani, chiar daca nu au experienta ori forta de joc a jucatorilor maturi, cunosc partitura tactica perfect.

    Apreciază

    • Amne, Am citit recent ca primul care a pus fundatiile sistemului de juniori la Ajax a fost Jack Reynolds, un englez nascut la Manchester. Inca din anii ’45, el avea personal grija ca toate echipele, de la fiecare nivel, sa aiba acelasi stil de joc, bazat pe tehnica si lucrul cu mingea. Despre francezi pot sa spun ca erau un model la sfarsitul anilor ’90 pentru Federatia Spaniola de fotbal, in special centrul national de la Clairefontaine. Intre timp lucrurile par sa se mai fi schimbat si tot recent am citit ca o delegatie de tehnicieni sponsorizati de Federatia Franceza de fotbal viziteaza in aceasta perioada centrele de pregatire din Spania pentru a-si lua notite si invata din experienta iberica. Multumesc pentru material, acum stiu de ce a avut atata succes Boloni cand antrena la Rennes:).

      Apreciază

Lasă un comentariu

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s