Cum am crescut cu CFR în suflet (partea a doua)


Rămăsesem la retrogradarea în Divizia B din anul 1976. În anul următor au avut loc numeroase schimbări la echipă şi nu s-au întâmplat lucruri deosebite. Nu prea aveam atunci echipe mari în Ardeal; la putere erau Dinamo, Argeşul şi Craiova. Lumea venea la stadion. După 7 ani de divizia A echipa începuse să adune suporteri. În divizia B meciurile se jucau duminică dimineaţa de la ora 11 şi mergeam însoţiţi la stadion de celebrul radio Sokol, ca să ascultăm şi transmisiile de la radio ale celorlalte meciuri. Aşa cum a menţionat un ceferist într-un comentariu anterior, de multe ori plecam de la meci direct la partida lui U, care evolua în divizia A, pe Municipal. La stadion, care avea pe atunci numai o tribună şi peluza, stăteam pe direcţia de atac a ceferiştilor, iar la pauză treceam pe terenul de zgură, în partea opusă tribunei. Erau mulţi spectatori, deoarece nu aveai prea multe de văzut la televizor, iar la alte activităţi cultural-sportive nu prea aveai acces. Pe atunci, fotbaliştilor de la CFR li se oferea un loc de muncă în cadrul Regionalei CFR Cluj. În mod normal, ei semnau statul de plată pe la diferite compartimente, dar efectiv doar se antrenau. Erau un fel de profesionişti sub acoperire. La U, celor veniţi li se ofereau locuri ca studenţi la diverse facultăţi, dar în special la cea de educaţie fizică şi sport. 

După sezonul 1976-77, în care echipa este în proces de reorganizare şi ocupă locul 9, în anul competiţional 1977-1978 CFR luptă pentru promovare cu FC Baia-Mare şi U Cluj. Echipa era formată din Nagel, Samoilă, Neamţu, Horea Popa, Mirăuţă, Ioan Ciocan, Szoke, Mugurel Lupu, Berindei, Mihai Pop, Bakoş, Ciupe, Viorel Coman, Albu, Ţegean, Hurloi, Kudor Duka, G. Radu. Sigur cei mai vechi vă reamintiţi de ei! Să vedem ce îmi mai amintesc eu: Nagel, renumit pentru că apăra lovituri de la 11m, Gusti Ţegean – care a jucat la CFR în perioada ’67-’83 (cu o scurtă perioadă de un an la U, în Divizia A, în sezonul ’80-‘81) – a jucat la CFR timp de 16 ani! Gusti era jucătorul de la mijlocul terenului care pasa, dribla, şuta şi putea marca goluri în orice situaţie! Apoi mai era Mihai Pop („Râma”), un mijlocaş subţire ca o râmă din poreclă, dar agil ca o caracatiţă (semăna cu portughezul Dani ca stil de joc). Ioan Ciocan, de asemenea trecut pe la echipa vecină, a jucat mult timp la CFR, un fundaş de fier, turdean de-al nostru! Hurloi era un mijlocaş foarte puternic, clarvăzător, iute în combinaţiile cu atacanţii. De asemenea, Albu zis „Taliba” sau „Pasărea de plumb”, un golgeter înnăscut, cu peste 200 goluri marcate pentru CFR!  Coman, un atacant puternic. Și alții…

A fost un campionat memorabil, în care ai noştri au avut o echipă extraordinară! Jucau un fotbal plăcut şi eficient, astfel că am reuşit să câştigăm în tur la Cluj cu FC Baia Mare cu 5-2. Pe atunci FC Baia Mare era antrenată de către Viorel Mateianu. Ei aveau o echipă puternică, cu celebrul Rozsnay. Aş compara situaţia de atunci cu cea din anul re-promovării, 2004, când i-am avut adversari pe cei de la Jiul. Eram cu o clasă peste Baia Mare, dar ei aveau un joc de culise deosebit (ca să nu spun aranjamente), reuşind să fie mai mereu cu un punct înaintea noastră. Când mai erau 2-3 etape până la final, am avut  un meci decisiv pe Municipal, cu U, dar nu am obţinut decât egal, Baia Mare trecând din nou pe locul 1. Pe atunci se acordau doar 2 puncte pentru victorie. A urmat meciul decisiv la Baia Mare, unde am fost pe stadion o mulţime de clujeni, dar din păcate am pierdut cu 0-1, cu un gol marcat de vulpoiul Rozsnay. Îmi amintesc că Nagel a respins mingea, aceasta s-a dus în bară şi de acolo a intrat în poartă. Din momentul respingerii şi până la cel al intrării în poartă mi s-a părut că a trecut o eternitate. Cât aş fi dorit atunci să am o baghetă magică şi să opresc mingea pe linia porţii!

În acel sezon CFR a jucat cel mai frumos fotbal posibil pentru spectatori (adică spectaculos, pe poartă, cu multe goluri şi şuturi la poartă), şi am învins multe echipe bune, chiar la scor. Îmi amintesc că am bătut pe CFR Timişoara, una dintre pretendente, cu 5-2. De asemenea, am avut o deplasare cu cântec la UM Timişoara, o altă echipă tare, unde am pierdut cu 0-1, cu largul concurs al arbitrului Romeo Stîncan, cel care avea să fie apoi huiduit ani la rînd la Cluj datorită acelei partide. Alţi adversari de atunci erau Olimpia Satu Mare, ISCT, Minerul Lupeni, Corvinul Hunedoara, Dacia Orăştie, FC Bihor, CIL Sighet.

Partidul nu dorea să se implice în promovarea CFR-ului, deoarece îi susţinea pe… intelectuali, astfel încât am ratat o promovare istorică, ținând cont de faptul că am avut o echipă deosebit de puternică. Dar nu a fost posibilă în acel an, deoarece trebuia ca şi minerii din Baia Mare să aibă echipă în A! La fel – cum am spus-o – ca în 2004 când am re-promovat, în acel an aveam o echipă mai bună cu o clasă decât adversara din Baia Mare. Toate acestea în contextul în care, după ce promovase greu în A, FC Baia Mare, cu antrenorul Viorel Mateianu, se impunea între primele echipe din A, ajungând să joace în cupele europene în anii următori, cu acelaşi lot. Închei povestea despre acest campionat, care încheie şi o eră la CFR, subliniind că şi după 20 de ani ne amintim de această echipă ca fiind cea mai tare a CFR-ului, depăşită doar de cele care au urmat după 2004.

În anul următor, partidul decide că e rândul studenţilor să promoveze, astfel că CFR trebuie să piardă meciul cu U, pentru a-i ajuta să promoveze. Au urmat schimburi de jucători, unii au mers la U, alţii au venit de la ei, printre cei mai celebri fiind Ioan Ciocan („Ciochi”), Batacliu şi Vidican, care deşi erau consideraţi simboluri pentru U, au jucat şi pentru CFR!

În privinţa programului de meci, responsabilii de atunci se pare că erau mai inventivi decât cei din conducerea de acum, care posedă posibilităţi infinit mai mari. Astfel, la meci primeai pe lângă bilet un calendar color pe anul respectiv sau o poză A5 color cu echipa sau jucătorii, prezentați individual. Mergeai acasă cu o amintire plăcută, dacă vroiai puteai avea şi autografele jucătorilor, după meci.

În anul 1978 aveam să mă înscriu la Liceul de Transporturi Cluj, astfel că am intrat şi cu şcoala în lotul CFR. Printre colegi, mulţi din Gruia, de pe strada Migdalului, de la intrarea în stadion, astfel că mi-am găsit noi colegi de stadion. Ne-am mutat locul de întâlnire pe stadion la peluză, unde am format galeria din acea vreme! Eram o mână de tineri şi ni s-au alăturat şi alţi oameni maturi, care doreau să încurajeze echipa. În acea perioadă am avut şi abonament gratuit, pe care scria: „Acces gratuit la Sectorul galerie”. Am mers ani de zile la toate meciurile de acasă ale echipei, precum şi la multe deplasări pe la Bistriţa, Baia Mare, Turda, Câmpia Turzii, Oradea, Cavnic, Orăştie, pe cont propriu. Încerc să îmi amintesc câteva nume ale colegilor de şcoală şi galerie: Mircea, Petre, Ovidiu,  Emeric, Toni, Costică – toţi de pe Migdalului. Cu fiul lui Petre m-am întâlnit la mai multe deplasări recente, e şi membru al actualei galerii, deci microbul se transmite în familie!

În anul următor, U promovează în A, beneficiind de non-combatul CFR-ului (cred că am pierdut ambele meciuri) dictat de Partid!

În 1980-81, după un tur în care am avut numai victorii la scor pe teren propriu, echipa se clasează pe locul 2, la 4 puncte de ocupanta primului loc, CIL Sighet. Atunci am avut un tur de vis, în care echipa marca acasă cel puţin 4 goluri pe meci! În retur însă, echipa joacă catastrofal, reuşind să se claseze doar pe un loc 8 la finalul campionatului. Referitor la antrenori, în acea perioadă au fost antrenori doi oameni deosebiţi: Ştefan Onisie şi Constantin Rădulescu. Erau doi oameni cu o mare personalitate, a căror autoritate provenea din vasta lor experienţă!

(va urma)

Un frânar vechi

Recomandare: fotografii ale CFR-ului din acea perioadă, pe site-ul KVSC1907.ro – aici și aici

0 comments

  1. Vad ca l-ai uitat din echipa acelor ani pe Gostilean. A debutat la CFR impreuna cu Ciocan in acel 3-1 cu Dinamo in 1975, in divizia A. Incercasem sa gasesc un fraier printre prieteni🙂 sa punem pariu, eu ziceam ca va da cel putin 20 de goluri in acel campionat🙂 Venise de la Unirea Dej unde a dat campionat dupa campionat cate o caruta de goluri. Mare noroc am avut ca n-a pus nimeni botul, n-a dat nici macar un singur gol🙂 Parca a ratat si un 11m. Apoi s-a mai revansat in divizia B, i-a revenit pofta de gol, asa tin minte ca a ajuns sa poarte si banderola de capitan o buna perioada, in plus executa cu siguranta si precizie penalty-urile.

    Apreciază

  2. Intradevar echipa care a ratat promovarea in 78 a aratat foarte bine.Retin ca Baia Mare dupa 2 sezoane in A a jucat in cupa uefa cu Real si dupa 0-0 la Baia Mare in deplasare la Madrid au avut 2-1….pt. ca in final sa piarda 2-5.Acelasi scor cu care ii batusem si noi in acel campionat,dupa ce deschisera scorul minerii.Dupa acest moment a urmat o furie adevarata a baietilor nostri care s-au dezlantuit si au castigat fara drept de apel partida.
    Printre cei uitati este Manu Vasile….ce sut maiculita.Facea mingea ou!Dar promovarea am pierdut-o pe mana noastra dupa un 1-1 pe teren neutru cu Avantul Rehin(o codasa a clasamentului) care cu o saptamana inainte pierduse cu 0-8 cu u.
    Taliba cred ca a venit mai tarziu,in 79 sau 80……cand marea echipa era sparta pentru marirea echipei din vale.

    Apreciază

    • gica 10 multumesc ca mi-ai amintit de acel meci cu Avantul Reghin. S-a jucat la Odorheiul Secuiesc . A fost atunci cadoul oferit de tatal meu cu acazia zilei mele de nastere(inplineam unsprezece ani) deplasarea la Odorhei pentru a vedea acel meci.Daca nu ma inseala memoria pentru C.F.R a marcat Manu dupa o actiune individuala si un sut ce-i mera caracteristic.

      Apreciază

  3. Inca mai era si Penzes si el schimba forma mingii, pacat ca avea multa treaba cu vegetatia inconjuratoare. Oricum erau vremuri in care seria ll, seria noastra de B era tare rau comparativ cu seria l Am terminat in fata cam doi ani dupa care ne-am cam dus la vale. Cine stie ce-ar fi iesit daca promovam noi si nu Baia Mare. Echipele erau comparabile valoric.

    Apreciază

  4. Frumos articol, frumoase amintiri. Am vazut si pozele din arhivele lui O.Albu si A.Tegean si mi-a atras atentia cea cu echipa CFR-ului din anul 1989, din care observ ca faceau parte: Olariu, portarul V.Mare(Nagy)-care a jucat parca si la Satu Mare-,S.Corpodean, Eusebiu si Vasile Iepure, dar din care vad ca lipseste I.Lazar. Aceasta poza am avut-o si eu cand eram copil si o tineam la loc de mare cinste, chiar daca pe atunci eram sustinatorul altei echipe, Olimpia SM. Nu mai stiu sigur de unde am primit poza asta,- probabil ca de la acel meci din ’90-’91, la care am facut referire intr-un articol postat aici la Tribuna CFR- si nici nu mai stiu cand am pierdut-o. Un lucru e cert insa pt mine; ca meciul acela dintre Olimpia si CFR, primul vazut de mine pe un stadion de fotbal, dar si poza aceasta cu mesajul afisat la tribuna oficiala din Gruia: ”sport, sanatate, recreere”, sunt singurele mele legaturi si amintiri cu trecutul echipei CFR Cluj.

    Apreciază

  5. stimati prieteni, desigur ca au fost o multime de jucatori pe care nu i-am metionat si de care poate nici nu imi mai amintesc detaliat. Va multumesc pentru adaugirile aduse, asta este dovada ca spiritul de franar s-a format cu multi ani in urma si va continua indiferent de cine conduce echipa ! In legatura cu Ilie Lazar, nici eu nu l-am regasit in nici o poza !

    Apreciază

  6. Imi permit o mica completare: Tegean la un moment dat a semnat pentru Craiova (gurile rele spun ca „aia” i-au promis intrare la facultate si apartament, dar dupa semnatura i-au spus ca la facultate tre’ sa dea admitere si in loc de apartament i-au oferit o garsoniera), Gusti nu prea a fost de acord, dar a primit o suspendare de 1 an, facea antrenament cu noi la tineret-rezerve….
    Altfel fain articolul!

    Apreciază

  7. Minunate amintiri…e foarte frumos sa rememorezi dupa peste 3 decenii emotiile traite alaturi de echipa favorita.Cum timpul isi spune cuvantul si estompeaza uneori din exactitatea detaliilor as dori sa fac(daca nu este cu suparare) cateva completari si corecturi.Returul dramatic al sezonului 77-78,div. b seria 3-a, cu o frumoasa echipa a CFR-ului a fost primul trait live , cu sufletul alaturi de echipa,de atunci pot sa spun ca am devenit suporterul ei pe viata.Desi eram inca un copil mi-aduc destul de bine aminte o serie de evenimente de atunci.Echipa:Nagel („frizerul”)adus de la tg. mures-portar cu talie destul de sigur,totusi uneori „o comitea”-Lupu Mugurel(fundas dreapta,ofensiv,cu viteza,centra bine,longilin si suplu stia sa deposedeze,era insa la sfarsit de cariera),Ciocan Ioan(ciochi)stalpul apararii,semana cu cadu(plasament,fermitate cu note de duritate,joc bun de cap desi n-avea talie),Szoke(joska)-stoper puternic si darz,experimentat(ca si lupu cu multi ani jucati in div. A);fundas stanga nu mai retin,cred ca veteranul Dragomir.La mijloc:pop mihai(rima)-l-ai caracterizat perfect ,Manu(un mijlocas mai plinut,dar cu tehnica buna si sut puternic),Tegean(gusti)mijlocas complet,travaliu,tehnica,inteligenta,sut napraznic,liderul echipei..In atac(se juca 4-2-4 sau 4-3-3)Batacliu(bata)atacant de rasa (golgeterul echipei)care a jucat si la dinamo,apoi ne-a fost luat de u.cluj si a jucat ani buni la brasov,Coman(atacant tanar plin de talent,care s-a risipit-a plecat la bistrita)Liviu mihai-jucator tanar ,talentat ,putea juca pe orice post pe partea dreapta-a fost „rapit”prin ordin de partid impreuna cu ciocan,manu si batacliu,trecand in sezonul urmator la u.cluj.Alti jucatori de care imi amintesc(dar mai putin importanti):Gostilean,Popa horea,Ciupe,Bakos(atacant cu dribling derutant),Neamtu,G.Radu;Berindei,Hurloi si Mirauta jucau atunci la u. cluj,Albu Octavian nu venise inca la noi.Victoria splendida cu Baia Mare a fost in retur cu vreo 3 etape inainte de final.Greu de spus unde s-a pierdut promovarea:1-1 cu codasa avantul reghin care a incasat peste 100 de goluri in sezonul ala,1-1 la lupeni(egalati in min. 90),egal 0-0 cu bistrita in gruia(intr-un meci incare n-au trecut mijlocul terenului,tata jean facand jocurile echipei din baia mare(se zvonea ca pe bani grei)0-0 pe moina in care rivala s-a aparat caineste desi iesise din lupta promovarii dupa 0-2 la baia mare(meci televizat!).Ar fi multe amintiri din acel sezon,daca CJ-07-CFR isi da acordul pot povesti mai multe…din acel retur dar si din sezonul 80-81,cand in tur sub bagheta dr. Radulescu am avut cea mai frumoasa(si ofensiva) echipa din div. B.

    Apreciază

  8. Iar in 1977 – 1978 CFR a jucat in tur la Baia mare si a pierdut cu 1-0, iar in ultimele etepe din retur a invins la Cluj cu 5-2. CFR a ratat promovarea dupa ce a facut 0-0 acasa cu Gloria Bistrita, singura partida in care nu a castigat pe teren proppriu, iar la U.M Timisoara a pierdut cu 2-1, si nu cu 1-0!!!

    Apreciază

Lasă un comentariu

